ایستگاه راه آهن مشهد ثبت ملی شد
ایستگاه راه آهن مشهد در فهرست آثار ملی ثبت شد.

به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و وزارت راه و شهرسازی و با هدف ایجاد زمینه های لازم برای «ثبت جهانی میراث صنعتی راه آهن قدیمی ایران از شمال تا جنوب»، ایستگاه راه آهن مشهد که آکنده از خلاقیت های مهندسی و ارزش های فرهنگی تاریخی است، ثبت ملی شد.
ساخت ایستگاه راه آهن مشهد از سال 1318 شمسی آغاز شد و تا سال 1320 که قوای متفقین وارد ایران شدند ادامه داشت اما بعد از آن عملیات اجرایی تا سال 1329 متوقف ماند تا اینکه ساختمان ایستگاه راه آهن توسط معماران ایرانی حیدر غیایی، عبدالعزیز فرمانیان، محسن فروغی و یک معمار فرانسوی به نام فرناند پویون طراحی شد و ساخت آن به وسیله مهندسان یک کنسرسیوم و تحت نظارت مهندس غلامرضا کباری در 25 شهریور1334 شمسی و در ادامه در4 آبان 1345 شمسی دنبال شد و با دو ایستگاه باری و مسافری تفکیک شده و 7 خط مسافری، باری و گمرکی، تعمیرات و… به بهره برداری رسید.
ساختمان اصلی ایستگاه در زمینی به مساحت حدود 12 هزار متر مربع ساخته شده و ترکیب کلی فضای آن و ساختار مستطیلی نقشه و نمای کلاسیک با ستون های منظم و پوشش منحنی، یادآور آثار برجسته دوران بعد از جنگ جهانی است. از طرفی وجود کتیبه بر ستون های میانی و انتهایی فضای داخلی آن را به معماری اسلامی نزدیک کرده است.