• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۱۷۹۴۸۶۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۸
بسته سلامت؛

چرا اسپند دود می کنیم؟

در فرهنگ ایرانی، اسپند دود کردن یکی از سنت هایی است که برای دفع چشم زخم و دور کردن بلا از جایگاه خاصی برخوردار است.

چرا اسپند دود می کنیم؟به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری صدا و سیما؛ با اینکه همه از قدیمیای فامیل شنیده ایم که اسپند دود کردن فواید بسیار دارد اما امروزه چیزهایی می شنویم مبنی بر مضرات دود کردن اسپند. البته شاید قدیمیان دلیل علمی برای این کار نداشته اند اما از انجایی که هرچه از پیشینیان به مارسیده را ارج می نهیم این مورد رانیز آویزه گوشمان کرده ایم و هر زمان که شخصی از خانواده سرما می خورد در خانه اسپند دود می کنیم و یا اگر بخواهیم از زخم چشم در امان بمانیم نیز به گمان خرافاتیمان باز هم اسپند به دست به دور سر می چرخیم.
بهتر است با خواص و مضرات این گیاه آشنا شویم و از ان در بهترین زمان و مکان ممکن استفاده کنیم.
البته در جوامع و اقوام مختلف، برخی اعتقادات و آداب و رسوم وجود دارند که فاقد جنبه علمی هستند. در کشور ما نیز اسپنددودکردن  جزو رسوم بوده و  در فرهنگ ایرانیان وجود دارد.
در واقع این مساله صرفا یک خرافه است که باید به صورت علمی و آگاهانه با آن برخورد کرد. جنبه تصفیه‌کنندگی و میکروب‌زدایی دود کردن اسپند نیز که گاهی از آن صحبت می‌شود، پایه علمی ندارد و توسط متخصصان توصیه نمی‌شود. متاسفانه این موضوع نه تنها در میان عوام، بلکه گاهی در سطوح بالاتر و در رسانه‌ها نیز عنوان می‌شود.
چرا اسپند دود می کنیم؟اسپند با ایجاد دود غلیظ در هنگام سوختن، باعث می‌شود که نایژه‌های فرد مستعد آلرژی و آسم، به‌سرعت واکنش‌‌ نشان دهند و با ایجاد اسپاسم و انقباض، موجب تشدید علایم آسم شوند.
علاوه بر افرادی که مبتلا به آلرژی‌های تنفسی و آسم هستند، افرادی نیز وجود دارند که زمینه ژنتیکی آسم دارند و به اصطلاح آتوپیک هستند و دود اسپند می‌تواند دستگاه تنفسی این افراد را نیز تحریک کند و موجب بروز علایم آسم در آنها شود. دود اسفند در صورت استفاده مکرر حتی در افرادی که زمینه ژنتیکی آسم ندارند نیز می‌تواند موجب حساس شدن ریه‌ها و بروز علایم آسم شود.


اسپند و خواص درمانی آن
۱- طبیعت این گیاه گرم وخشک است
۲- اسپند جلادهنده سینه و شش از رطوبت، مقوی نیروی جنسی،چاق کننده، ادار آور، روان کننده شیر، مسهل می باشد. برای این منظور بعد از غذا نصف قاشق چای خوری اسپند را با یک استکان آب قورت دهید.
۳- خوردن اسپند برای صرع . فلج، جنون، نسیان و سایر بیماری های سرد دماغی و عصبی مفید است و برای گرم کردن بدن رفع استسقا یرقان و سیاتیک مفید است
۴- دود کردن دانه آن برای ضد عفونی کردن محیط مفید است و از قدیم این مرسوم بوده است( که الان البته به عنوان رفع چشم بد دود می کنیم)
۵- چنانچه به سیاتیک مبتلا هستید به مدت ۱۵ شب مقدار ۵ گرم اسفند را با آب قورت دهید که بسیار مفید است
۶- مصرف آن همراه با آب و یا آسیاب شده همرا ه با روغن حیوانی جهت رفع بی حسی و یا نقصان حس و حرکت اعضا و رعشه بسیار مفید می باشد
۷- اگر ۳۰گرم از آن را آسیاب کنید و با ۱۲۰گرم آب بجوشانید و آن را صاف کنید و با ۹۰گرم عسل و ۶۰گرم روغن کنجد بخورید حالت بهم خوردگی شدیدی بهتون دست می ده که سینه را از هرچی ماده لزج هست پاک می کند و برای تنگی نفس و سرفه های شدید رطوبتی بسیار بی نظیر است
۸- اگر ۱.۵ گرم اسفند را صبح ناشتا به همراه خاکشیر با کمی آب بدون اینکه کوبیده شود بخورید برای تکرر ادار بسیار مفید است البته در هنگام معالجه نباید ماست و کشک و ترشی جات مصرف کنید
۹- کودکانی که به علت سستی کمر و ضعف مثانه شبها رختخواب خود را خیس می کنند یعنی شب اداری دارند بهتر است هر شب مخلوطی از تخم رازیانه و اسپند از هریک قاشق چای خوری بخورند و در ضمن صبحها یک یا دو عدد زرده تخم مرغ و کمی عسل خالص خوب میل کنند
۱۰-جهت رفع ناراحتی سینه و تنگی نفس می توانید اسپند را همراه با تخم کتان به نسبت مساوی خوب آسیاب کنید و با عسل مخلوط کنید سپس روزی دو بار به اندازه دو حبه میل کنید
۱۱-برای رفع سنگینی گوش و کری گوش و صدای گوش می توانید اسپند را در آب ترب و روغن زیتون بجوشانید و ۳قطره در گوش بریزید
۱۲-برای رفع اعتیاد به مواد افیونی می توانید مقداریاز این دانه را بو داده کنید بعد آن را خوب آسیاب کنید و با عسل مخلوط کنید و  روزی سه حبه میل کنید
۱۳-شیاف گرد این  دانه با روغن ایرسا دهانه عروق و خون بو اسیر را باز می کند
۱۴-بخور این دانه ها برای تسکین درد دندان بسیار مفید است
۱۵-روغن اسپند از نظر طبیعت گرم وخشک است و برای رفع فلج و لقوه رعشه سستی صرع و پریدن ناگهانی اعضای بدن چه از طریق خوردن و چه استفاده از ضماد آن مفید است. تنقیه با آن نیز برای تسکین درد کمر و سیاتیک و سردی کلیه و رحم بسیار مفید است.
چرا اسپند دود می کنیم؟
لازم است بدانید که؛ 
۱- اسپند برای گرم مزاجان مضر است سبب درد دل بهم خوردگی و استفراق می شود که برای رفع آن می توان میوه های ترش و سکنجبین میل کرد
۲- مقدار مصرف اسپند ۵-۱۰ گرم بوده و زیاده بر این سمی می باشد
۳- از جویدن دانه ها اکیدا خوداری کنید چرا که حاوی مواد سمی است
۴- منظور از خوردن دانه های اسپند که برای درمان بیماری گفته شد همان دانه های سیاه رنگی است که دود می کنید.گیاه اسپند به سبب داشتن خاصیت‏های طبی در درمان برخی از بیماری‏ها به کار می‏رود.
منبع:افکارنیوز

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
سلام من یکم خرافاتی اما بهش اعتقاد ندارم از اطرافیان یاد گرفتم اما چیزی که خیلی توجه منو جلب کرد ابنه که اغلب افراد فقیر اسفند دود می کنند افرادی که بدتر از الان من دیگه چیزی واسه چشم کردن در اونا نمانده اسفند دود می کنند مثلا رفته بودم نبات بخرم خوب گاهی اسفند هم می خرم یک خانم روستایی فقیر اومد اسفند خرید و با گدایی نصف پول اسفند را نداد الان که شده بسته ای ده تومان دوسال پیش دو تومان بود با التماس هزارتومان از پول اسفند را نداد من اینو که دیدم گفتم یعنی خرافات آدم را فقیر می کنه یا فقر آدم را خرافاتی می کنه یا اسفند فقیر می کنه اما من نتیجه گرفتم اسفند را اول باید شست خشک کرد و زمانی که خانه کاملا تمیز و مرتب شده اون را دود کرد اونم نه هر روز گاهی‌ اصلا دود حس خوبی به آدم میده من سیگاری نیستم اما گاهی یک نخ می کشم چون بوش حال و هوای منزل را عوض می کنه
نظر شما
آخرین اخبار
گارسیا: در خط حمله کارایی نداشتیم
بقائی: نشست سوئیس، متمرکز بر مطالبه اجرای تعهدات طرف مقابل است
حدیث بدرقه در جوار مزار شهیدان به روایت نشست
انفجار راس لفان قطر زخمی داشت
قلعه‌نویی: هر دو تیم توان بُردن بازی را داشتند؛ از تعویضی ها راضی نیستم
سرلشکر رضایی: آمریکا را پاسخگو می‌کنیم
هفته ۲۹ لیگ دسته یک؛ صعود نساجی به لیگ برتر
برنامه حرکت شناور‌های مسافربری و حمل خودرو کیش، دوشنبه اول تیر
برآورد جدید از هزینه هنگفت پنتاگون در جنگ با ایران
اعزام سه هزار زائر کردستانی به مراسم تشییع رهبر شهید / تأکید بر هم‌افزایی فرهنگی و وحدت ملی
بیرانوند بهترین بازیکن دیدار ایران مقابل بلژیک
نگهداری ۳۰۰ گونه گیاهی در باغ گیاه‌شناسی زاگرس لرستان
هشدار ترکیه درباره خرابکاری رژیم صهیونیستی در مذاکرات ایران و آمریکا
پزشکیان به شی جین پینگ «پنج گنج» هدیه داد
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۱ تیر ۱۴۰۵
اجرای ۲۷ طرح آبرسانی در شهرستان خدابنده
به نقض تفاهم‌نامه واکنش سنگین خواهیم داشت
پاسخ لرستانی ها جانفدا به عهدشکنی دشمن
تقویم و اوقات شرعی دو شنبه ۱ تیر ۱۴۰۵ به افق قم
مدیریت موفق آسیب‌های اجتماعی در جلفا
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
مذاکرات چهارجانبه ایران، آمریکا، قطر و پاکستان
ونس: پیشرفت بزرگی در رابطه با ایران انجام شده است
قرعه‌کشی ایران‌خودرو امروز برگزار می‌شود
واریز حقوق بازنشستگان تا پایان امروز تکمیل می‌شود
مودیان نگران نباشند؛ مهلت ارایه اظهارنامه‌های مالیاتی تمدید خواهد شد
رسانه عبری: اسرائیل بار دیگر تسلیم شروط ایران شد
تقویم و اوقات شرعی یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۵ به افق قم
نشست وزیران خارجه مصر، ترکیه، عربستان و پاکستان در قاهره
علت حادثه مسمومیت غذایی تعدادی از شهروندان در شهرستان رامیان استان گلستان
۸ شهید و زخمی در حمله صهیونیست‌ها به لبنان
خودکفایی ۸۵ درصدی در تامین امنیت غذایی کشور
امشب؛ تقابل یوز‌های ایران با بلژیک
انتشار گسترده اطلاعیه ایران درباره بسته شدن تنگه هرمز در رسانه‌های انگلیس
ورود هیئت مذاکره کننده ایران به سوئیس
تشریح برنامه دیدار‌های امروز هیئت مذاکره کننده ایران
قطعی سامانه اینترنتی برخی بانک‌ها و بلوکه شدن پول مردم  (۲۷ نظر)
فرمانده قرارگاه خاتم‌: شهید پاکپور معمار تحولات عملیاتی بود  (۱۴ نظر)
یارانه خرداد ماه دهک‌های چهارم تا نهم واریز شد  (۶ نظر)
پرواز پراید بر فراز بام یک منزل مسکونی  (۴ نظر)
قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء: تنگه هرمز بسته خواهد شد  (۳ نظر)
نتایج وام ۷۵ میلیون تومانی بازنشستگان کشوری اعلام شد  (۲ نظر)
کاهش اندک قیمت ۳ محصول ایران‌خودرو با اصلاحات وزارت صمت  (۲ نظر)
واریز حقوق خرداد بازنشستگان کشوری آغاز شد  (۲ نظر)
واکنش بقایی به نفاق و ریاکاری وزیر خارجه فرانسه  (۱ نظر)
مذاکرات آینده به معنای پذیرش نظر دشمن نخواهد بود  (۱ نظر)
مراسم شیرخوارگان حسینی (ع) ماه محرم ۱۴۰۵ _ استان‌ها ۳  (۱ نظر)
ابوترابی‌فرد: هیئت حاکمه آمریکا به هیچ‌وجه قابل اعتماد نیست  (۱ نظر)
ترخیص مواد اولیه تولید داروی دیابتی با ورود دادستانی تهران  (۱ نظر)
عمارت کلاه‌فرنگی باغشمال میعادگاه فرهنگی مردم تبریز می‌شود  (۱ نظر)
ورود هیئت مذاکره کننده ایران به سوئیس  (۱ نظر)