• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۶۶۷۰۲۹
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۴
کیش » سیاسی
گزارش مکتوب

تب تعطیلی

اوایل اسفند بود که تب کرونا کشور را گرفت و مردم بسیار مضطرب و نگران خواهان حفظ سلامت خانواده هایشان و مردم جامعه بودند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز کیش، والدینی که فرزندان محصل داشتند با نگرانی اخبار را رصد می کردند که از تعطیلی احتمالی مدارس با خبر شوند.
خانمی با خبرگزاری صداوسیمای کیش تماس گرفت و گفت: دو کودک دانش آموز دارد و قصد ندارد فرزندانش را به مدرسه بفرستد و از صداوسیما خواست پاسخ مسئولان را در خصوص تعطیلی مدارس هر چه سریعتر اعلام کند.
پیامک های مردمیِ دریافتی، همگی با موضوع تعطیلی مدارس و دانشگاهها بود بالاخره این اتفاق افتاد و مدارس و مراکز آموزش عالی ،کلاس های علمی، فرهنگی، ورزشی و هنری تعطیل شد و کمی التهاب جامعه کم شد.
حالا تعطیلی ها همچنان ادامه دارد و مدارس تا پایان تعطیلات نوروزی تعطیل شد .
بی توجهی برخی مردم به تابلو سفر ممنوع    
این تعطیلی طولانی مدارس و دانشگاها موجب شد برخی بار و بُنه سفر را ببندند و عازم سفر شوند.
وزیر بهداشت در رسانه ملی حاضر شد و از مردم خواست حالا که این روزها سفر جایز نیست، مردم باید در خانه بمانند چرا که خانه امن ترین محیط برای حفظ سلامتی است.
تب تعطیلیاما چرا با همه این وحشت و اضطرابِ مردم، هنوز کسانی پیدا می شوند که به سفر اصرار دارند؟!
 البته تعداد این افراد کم نیست با کمی پیگیریِ خبرها در می یابیم که موج سفر به استانهای شمالی آنقدر زیاد شد که استان گیلان و مازنداران در رتبه های سوم و چهارم ابتلا به ویروس کرونا قرار گرفتند.
کیش هم که یکی از مقاصد گردشگری است و این روزها مسافران زیادی هم داشته است اهالی کیش را بسیار نگران کرد و به نظر می رسد مسئولان باید تدابیر جدی تری در نظر بگیرند.
محمدرضا رضانیا سخنگوی شورای سلامت کیش بارها در بخشهای خبری صداوسیما حاضر شد و از مردم خواست به کیش سفر نکنند اما همچنان پرواز از مبادی مختلف به سمت کیش انجام می شود.
تب تعطیلی

با محمدی مدیرکل فرودگاه کیش تماس گرفتیم و از او پرسیدیم بالاخره اقدام قاطعی  صورت می گیرد و پروازها لغو و یا محدود می شود یا نه؟ که او گفت باید از هواپیمایی کشوری مجوز بگیرند حالا چند روزی از این گفتگو می گذرد و امروز هم دوباره با مدیرکل فرودگاه صحبت کردیم که محمدی از قاطعیت لغو پرواز ها خبر داد و به این نکته اشاره کرد امروز مسافران تهران، اصفهان و مشهد از کیش خارج شدند و پروازهای ورودی از 5مبدا تهران، شیراز، اصفهان ،مشهد و بندرعباس انجام می شود اما به شرطها و شروطها از او خواستم این شرط را توضیح دهد که گفت:تنها ساکنان کیش که کارت کیشوندی دارند و احراز شود که از اهالی کیش هستند می توانند وارد کیش شوند آن هم از مبادی که اعلام شد.
قطعا در دو سه روز آینده اهالی کیش می آیند و دیگر مطالبه سفری نخواهد بود.
سخنگوی شورای سلامت هم در نشست این شورا یکی از مصوبات را همین محدودیت و ممنوعیت ورود گردشگر به کیش عنوان کرد.
پس از پخش این اخبار به ویژه در فضای مجازی یک فرم خود اظهاری در فضای مجازی منتشر شد که این فرم هیچ مبنای راستی آزمایی ندارد و ممکن است مسافری اطلاعات نادرستی در آن ثبت کند.
بهمن عبدالهی خبرنگار خبرگزاری مهر در کیش هم در فضای مجازی از مسئولان خواست پاسخ دهند که پاسخ روشنی دریافت نشد با او تماس گرفتم و با بهره گیری از اطلاعات وی کار را پیگیری کردم.
نمونه ای از فرم را در این گزارش مکتوب بارگزاری کردیم.
 
تب تعطیلی

البته برای پیگیری موضوع ابتدا به مجید ملانوروزی معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش تلفن کردم و از او پرسیدم این فرم ها را چه کسی یا چه نهادی طراحی کرده و این فرم ملاک درستی برای خوداظهاری مسافران ورودی کیش هست یا نه؟
که ملانوروزی اینطور پاسخ داد: این فرم را کیش ایر تهیه کرده است و باید مسئولان این شرکت هواپیمایی پاسخ دهند البته به این نکته هم اشاره کرد که تهیه این فرم یکی از مصوبات شورای سلامت بود.
ملانوروزی در تکمیل صحبت هایش گفت: تمام تست های سلامت هنگام ورود به کیش انجام می شود و اگر فردی علائم بیماری را داشته باشد تمهیدات لازم انجام می شود.
اما نکته مهم برخی ممکن است مبتلا و ناقل باشد اما هنوز علائم بیماری در آنان دیده نشود این هم نکته مهمی است که ظاهرا خیلی جدی گرفته نشده است!!
برای جمع آوری اطلاعات بیشتر با خبرنگاران رسانه های محلی هم گفتگو کردم به طور مثال زیبا حسین زاده سردبیر روزنامه اخبار کیش نیز همین موارد را مطرح کرد و گفت: تعدادی از شهروندان کیش در تحقیقات میدانی به او هم گفته اند که تمهیدات مسئولان دیر انجام شده است و در برخی موارد کافی هم نیست.
بهتر دیدم به فرزانه شرفبافی مدیرعامل شرکت هواپیمایی کیش تلفن کنم تا اطلاعات دقیق تری بگیرم او در پاسخ تلفن من چنین گفت:همکاران هواپیمایی کیش مستنداتی از جمله کارت کیشوند از مسافران می خواهند و اگر کسی کارت همراهش نبود موظف است شماره کارت خود را اعلام کند تا مشکلی پیش نیاد.
او هم این موضوع را تایید کرد که این فرم با همکاری معاونت اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش و شورای سلامت تهیه شده است.
البته من را به روابط عمومی شرکت هواپیمایی کیش آقای بابایی ارجاع داد تا اطلاعات تکمیلی را از او بگیرم.
حالا صحبتهای آقای بابایی را بخوانید به علت احتمال شیوع بیشتر بیماری و حفظ سلامت کادر پروازی و مسافران همه پروازها روزانه در چند نوبت کاملا ضدعفونی می شوند و شرکت هواپیمایی کیش هم در این شرایط تنها پروازهای تکلیفی را انجام می دهد پذیرش مسافران از شهرهای دیگر در دستور کار شرکت هواپیمایی کیش نیست و تنها از 5مبداء تهران، اصفهان، شیراز، مشهد و بندرعباس مسافرانی  مجازند به کیش وارد شوند که ساکن کیش باشند و فرم خوداظهاری را پر کرده باشند.
مدیر روابط عمومی کیش ایر به یک نکته مهم و اساسی هم اشاره کرد که نرخ بلیت های این شرکت هواپیمایی بدون افزایش قیمت مطابق با نرخ مصوب سازمان هواپیمایی کشوری است.
گرما جان کرونا را می گیرد؟
برخی تصور می کنند هوای گرم بالای 27درجه سانتیگراد نفس کرونا را بند می آورد لذا ترجیح می دهند در شهرهای جنوبی که این روزها هوای گرمتری نسبت به شهرهای شمالی  دارند سفر کنند.
دکتر مصطفی نادعلی نژاد رئیس بیمارستان کیش که از دو، سه هفته گذشته تا کنون حسابی درگیر مداوای بیماران و تجهیز بیمارستان است و اطلاعات جامعی در خصوص ویروس کرونا دارد بهترین منبع و مرجع برای پیگیری این نکته بود.
او در گفتگوی تلفنی گفت: این موضوع صحت ندارد و مردم به امید اینکه در مناطق گرمسیری مبتلا به ویروس نمی شوند به استانهای جنوبی سفر نکنند.
تب تعطیلی

ویروس در دمای 36درجه فعالیت کمتری دارد و در دمای بالای 50درجه از بین می رود.
این روزها که دمای کیش حدود 25درجه است ویروس نه کم کار می شود و نه ازبین می رود.
در جزیره کیش هم 6مورد قطعی ابتلا به کرونا ویروس وجود دارد و یک نفر هم قربانی کرونا ویروس شد.
البته تعدادی فرد مشکوک به کرونا نیز در بیمارستان بستری هستند. 
تدبیر مسئولان و کاهش نگرانی ها 
کم کردن ساعت کاری ادارات که روزهای قبل بسیار به موقع انجام شد تردد شهری را کم کرد و خانواده ها بیشتر در منزل بودند اما از شنبه ساعت کار ادارات به روال عادی برگشت و برخی کارکنان تامین اجتماعی، بانکها، مخابرات، دفاتر خدمات ارتباطی و آب و برق با صدا و سیما تماس گرفتند و از مسئولان خواستند تدابیری درنظر بگیرند که کارکنان این بخش ها روزانه دو سه ساعتی سر کار باشند که هم کار مردم راه بیفتد هم بهداشت و سلامت عمومی رعایت شود.
البته تعدادی از کارکنان بازارها نیز از ما خواستند ساعت کار بازارها محدود شود و دست کم در این روزهای اوج بیماری یک هفته ای بازارها تعطیل شود.
بهمن عبدالهی خبرنگار خبرگزاری مهر در کیش  و زیبا حسین زاده سردبیر روزنامه اخبار کیش نیز در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما این نکات را مورد تاکید قرار دادند و گفتند آنان هم در جمع آوری اطلاعات برای تنظیم اخبار خود با این درخواستهای مردمی روبرو می شوند.
قرنطینه خانگی و رعایت بهداشت راهکار اصلی   
همچنان با عزم عمومی کرونا را شکست می دهیم به شرط آنکه در خانه بمانیم و دستهایمان را مکرر و هربار به مدت 20ثانیه بشوییم.
بسیاری از ادارات کیش مرخصی نوروزی کارکنان خود را لغو کردند که کارکنان این ادارات سفر نوروزی نروند و کاهش ترددها شهری و بین شهری به مهار کرونا ویروس بیانجامد.
اقدامات موثر و البته به موقع جلوی نگرانی و پشیمانی ها را می گیرد.
نویسنده: سالومه افلاکی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
نیم صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۱ تیر
لاوروف: آمریکا تسلیم فشار‌های اروپا درخصوص اوکراین می‌شود
توقف اروگوئه مقابل کیپ ورد
بیانیه گردان‌های القدس در سالگرد شهادت «حاج رمضان»
حمله تند ترامپ به نیویورک تایمز
مورینیو: بیرانوند باید در تیم‌های بزرگ اروپایی باشد
رژیم اشغالگر برای خروج از جنوب لبنان شرط گذاشت!
طارمی: بدشانس بودیم؛ تا لحظه آخر تلاش می‌کنیم
رئیس مجلس پس از بازی ایران با بلژیک: اینگونه از سرزمین مان دفاع می‌کنیم
بدبینی به مذاکرات به علت بدعهدی آمریکایی ها همچنان وجود دارد
تمجید کورتوا از بیرانوند
لوکاکو: ناامیدکننده بودیم
آلمان، ترامپ را مقصر بسته شدن تنگه هرمز می‌داند
ادعای زلنسکی درباره افزایش برد پهپادهای اوکراینی
بیرانوند: تمرکز بیشتری داشتیم بلژیک را می‌بردیم
گارسیا: در خط حمله کارایی نداشتیم
بقائی: نشست سوئیس، متمرکز بر مطالبه اجرای تعهدات طرف مقابل است
حدیث بدرقه در جوار مزار شهیدان به روایت نشست
انفجار راس لفان قطر زخمی داشت
قلعه‌نویی: هر دو تیم توان بُردن بازی را داشتند؛ از تعویضی ها راضی نیستم
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
مذاکرات چهارجانبه ایران، آمریکا، قطر و پاکستان
ونس: پیشرفت بزرگی در رابطه با ایران انجام شده است
قرعه‌کشی ایران‌خودرو امروز برگزار می‌شود
واریز حقوق بازنشستگان تا پایان امروز تکمیل می‌شود
مودیان نگران نباشند؛ مهلت ارایه اظهارنامه‌های مالیاتی تمدید خواهد شد
رسانه عبری: اسرائیل بار دیگر تسلیم شروط ایران شد
نشست وزیران خارجه مصر، ترکیه، عربستان و پاکستان در قاهره
تقویم و اوقات شرعی یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۵ به افق قم
تساوی ایران مقابل بلژیک؛ صعود یوزها به صدر جدول
علت حادثه مسمومیت غذایی تعدادی از شهروندان در شهرستان رامیان استان گلستان
امشب؛ تقابل یوز‌های ایران با بلژیک
نرخ طلا، سکه و نقره در بازار مشهد / یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۵
۸ شهید و زخمی در حمله صهیونیست‌ها به لبنان
خودکفایی ۸۵ درصدی در تامین امنیت غذایی کشور
انتشار گسترده اطلاعیه ایران درباره بسته شدن تنگه هرمز در رسانه‌های انگلیس
قطعی سامانه اینترنتی برخی بانک‌ها و بلوکه شدن پول مردم  (۲۷ نظر)
فرمانده قرارگاه خاتم‌: شهید پاکپور معمار تحولات عملیاتی بود  (۱۶ نظر)
یارانه خرداد ماه دهک‌های چهارم تا نهم واریز شد  (۶ نظر)
پرواز پراید بر فراز بام یک منزل مسکونی  (۴ نظر)
قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء: تنگه هرمز بسته خواهد شد  (۳ نظر)
نتایج وام ۷۵ میلیون تومانی بازنشستگان کشوری اعلام شد  (۲ نظر)
کاهش اندک قیمت ۳ محصول ایران‌خودرو با اصلاحات وزارت صمت  (۲ نظر)
واریز حقوق خرداد بازنشستگان کشوری آغاز شد  (۲ نظر)
واکنش بقایی به نفاق و ریاکاری وزیر خارجه فرانسه  (۱ نظر)
مذاکرات آینده به معنای پذیرش نظر دشمن نخواهد بود  (۱ نظر)
مراسم شیرخوارگان حسینی (ع) ماه محرم ۱۴۰۵ _ استان‌ها ۳  (۱ نظر)
ابوترابی‌فرد: هیئت حاکمه آمریکا به هیچ‌وجه قابل اعتماد نیست  (۱ نظر)
ترخیص مواد اولیه تولید داروی دیابتی با ورود دادستانی تهران  (۱ نظر)
عمارت کلاه‌فرنگی باغشمال میعادگاه فرهنگی مردم تبریز می‌شود  (۱ نظر)
ورود هیئت مذاکره کننده ایران به سوئیس  (۱ نظر)