• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۱۸۹۹۲۹
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۱
علمی و فرهنگی » بهداشت و سلامت

در اوج گرما چه بخوریم؟

در فصل تابستان و اوج گرما باید به سراغ مواد غذایی سرشار از آب و ویتامین که در عین حال زودهضم هستند، بروید.

در اوج گرما چه بخوریم؟به گزارش وب گردي خبرگزاري صدا وسيما؛ هوا گرم شده است و کافیست چند دقیقه کولر را خاموش کنید تا جهنمی به پا شود. واقعیت این است که در دل گرما باید با دقت بیشتری رفتار کنید تا بتوانید گرما را تحمل کنید. بدون شک داشتن کولر، دوش آب سرد، استفاده از لباس‌های نخی و روشن و ... جزو بهترین روش‌ها برای مقابله با گرمای شدید و خنک ماندن در تابستان هستند؛ اما در عین حال باید حواستان به خورد و خوراکتان نیز باشد.

زمانی که جیوه دماسنج بی‌رحمانه بالا می‌رود نوشیدن آب و مایعاتِ بیشتر جزو ضروریات است. توصیه می‌کنیم حتی اگر تشنه‌تان نباشد نیز باید آب بنوشید، چون بدن باید بتواند دمای خود را تنظیم کند. برای این کار با تعریق بیشتر به خنک کردن و حفظ تعادل خود می‌پردازد. در نتیجه آب خود را از دست می‌دهد بنابراین باید به طور مرتب مایعات مصرف کنید. اما نوشیدن آب به تنهایی کافی نیست حواستان به محتویات بشقاب‌هایتان نیز باشد. تغذیه نقش مهمی در مقابله بدن با گرمای شدید دارد. اگر در این روز‌های گرم مصرف برخی مواد غذایی برای مقابله با دهیدراته شدن بدن توصیه می‌شود در عوض مصرف برخی دیگر نیز به دلیل دیرهضم بودن و سنگین بودن توصیه نمی‌شود. چون این مواد غذایی باعث افزایش دمای بدن و خستگی آن می‌شوند. در ادامه بیشتر در خصوص مواد غذایی که در فصل تابستان توصیه نمی‌شود صحبت می‌کنیم.

در اوج گرما چه بخوریم؟
در اوج گرما چه بخوریم؟
 
در فصل تابستان و اوج گرما باید به سراغ مواد غذایی سرشار از آب و ویتامین که در عین حال زودهضم هستند بروید. از بین میوه‌ها و سبزیجات، طالبی، خیار، هندوانه، گوجه‌فرنگی یا کاهو انتخاب‌های فوق‌العاده‌ای هستند. مصرف ماست نیز در گرمای تابستان بسیار دل‌چسب و مفید است. این ماده غذایی برای تأمین آب بدن و خنک کردن آن فوق‌العاده عمل می‌کنند. می‌توانید از مقداری نعناع نیز استفاده کنید تا خاصیت خنک‌کنندگی ماست بیشتر شود. به همین دلیل است که آب دوغ خیار یکی از دل‌چسب‌ترین خوردنی‌های فصل گرما است. در گرمای شدید باید به فکر جذب ویتامین نیز باشید. برای این کار مرکبات یا توت‌فرنگی بیشترین کمک را به بدن کرده و برای خنک نگه داشتن آن نیز مؤثر عمل می‌کنند. برای جذب پروتئین مورد نیاز بدن نیز بهتر است مصرف گوشت‌های سفید، ماهی و حبوبات را در اولویت قرار دهید.

در کنار تمام خوراکی‌های خنک‌کننده‌ای که باید در فصل گرما مصرف کنید باید از مصرف برخی دیگر به شدت بپرهیزید، چون باعث افزایش دمای بدن و همچنین از بین بردن آب آن می‌شوند:

در گرمای تابستان از خوردن این مواد غذایی بپرهیزید
مواد غذایی و نوشیدنی‌های تگری
در هوای گرم و سوزان تابستان اولین چیزی که برای خنک شدن به ذهن می‌رسد نوشیدنی‌های تگری و انواع بستنی‌ها و ... است. اما متأسفانه این‌ها انتخاب‌های درستی نیستند و آن‌گونه که تصور می‌شود باعث خنکی بدن نمی‌شوند. با وجود اینکه این قبیل خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها به طور لحظه‌ای بدن را خنک می‌کنند، اما در تنظیم دمای آن اختلال ایجاد می‌کنند. به طوری که بدن تلاش می‌کند که افت دما را با تولید گرمای بیشتر جبران کند؛ بنابراین توصیه می‌شود در روز‌های گرم از مصرف نوشیدنی‌های تگری و در عین حال نوشیدنی‌های داغ خودداری کنید. مصرف نوشیدنی‌ها و دم‌نوش‌هایی که به دمای محیط رسیده‌اند کمک بیشتری به خنک شدن و تأمین آب بدن می‌کنند. از مصرف زیاد بستنی بپرهیزید، چون پرکالری و سرشار از قند است. بهتر است از شربت‌های خانگی استفاده کنید. البته به شرطی که تگری نباشند و کم شیرین آماده شده باشند.

قهوه
قهوه یک نوشیدنی ادرارآور است؛ بنابراین بهتر است زمانی که هوا بسیار گرم است از نوشیدن آن خودداری شود، چون باعث تولید ادرار بیشتر و در نتیجه کاهش آب بدن می‌شود. از طرف دیگر قهوه معده را اسیدی کرده و شما را عصبی خواهد کرد. می‌توانید به جای قهوه از چای بسیار کم‌رنگ یا چای سبز استفاده کنید.

نوشیدنی‌های شیرین
زمانی که می‌گوییم نوشیدنی‌های شیرین احتمالاً ذهنتان سریع به سراغ نوشابه‌ها می‌رود. درست است که نوشابه‌ها جزو نوشیدنی‌های شیرین و مضر برای سلامتی هستند؛ اما آبمیوه‌ها و اسموتی‌های صنعتی و همچنین آب‌های طعم‌دار و ... نیز جزو نوشیدنی‌های سرشار از قند بوده و میزان آب بدن را کاهش می‌دهند. از این گذشته، این نوشیدنی‌های حاوی رنگ‌های خوراکی و شیرین‌کننده‌های مصنوعی نیز هستند که برای سلامتی مضر بوده و در عین حال باعث عطش می‌شوند. در حالت کلی آب بهترین نوشیدنی برای رفع تشنگی و تأمین آب بدن است. اما برای ایجاد تنوع می‌توانید از آب نارگیل، شربت آب‌لیمو کم شیرین با چند پر نعناع استفاده کنید.

پنیر‌های سفت
پنیر‌هایی مانند کممبر و ... برای زمانی که هوا گرم است مناسب نیستند. چون این نوع پنیر‌ها سرشار از چربی بوده و آب بسیار اندکی دارند؛ بنابراین هضم آن‌ها بسیار سخت بوده و دمای بدن را افزایش می‌دهند.

سرخ‌کردنی‌ها
در اوج گرما سیب‌زمینی سرخ‌کرده، ناگت‌ها و به طور کلی سرخ‌کردنی‌ها را فراموش کنید. این مواد غذایی روغن را به خود جذب می‌کنند و همان‌طور که گفته شد چربی بالا دیرهضم بوده و با افزایش دمای بدن نه تنها آن را گرم می‌کند بلکه باعث می‌شود بدن خیلی زود خسته و بی‌انرژی شود. این مواد غذایی علاوه بر چرب بودن سرشار از نمک نیز هستند؛ بنابراین باعث ایجاد عطش شده و برای فصل گرما مناسب نیستند.
قهوه یک نوشیدنی ادرارآور است؛ بنابراین بهتر است زمانی که هوا بسیار گرم است از نوشیدن آن خودداری شود، چون باعث تولید ادرار بیشتر و در نتیجه کاهش آب بدن می‌شود. از طرف دیگر قهوه معده را اسیدی کرده و شما را عصبی خواهد کرد. می‌توانید به جای قهوه از چای بسیار کم‌رنگ یا چای سبز استفاده کنید

سوسیس و کالباس
همچنان پای چربی و نمک در میان است. این مواد غذایی سرشار از چربی و نمک و همچنین دیرهضم بوده و عطش ایجاد می‌کنند؛ بنابراین باعث خشک شدن بدن می‌شوند. البته از ما می‌شنوید زمستان و تابستان ندارد. به طور کلی از مصرف سوسیس و کالباس بپرهیزید، چون به معنای واقعی برای بدن و سلامتی‌تان مضر هستند. اما اگر عاشق این مواد غذایی هستید بهتر است زمستان و آن‌هم به میزان کم از این مواد غذایی استفاده کنید.

آبنبات‌ها، کیک‌ها و شیرینی جات
در اوج گرما از مصرف کیک و شیرینی و آبنبات و ... بپرهیزید، چون بسیار شیرین و دیرهضم هستند و به همین دلیل دمای بدن را بالا می‌برند. این مواد غذایی به دلیل دارا بودن قند زیاد عطش ایجاد کرده و روند دهیدراته شدن بدن را تسریع می‌دهند.

مواد غذایی تند و پرادویه
اگر عاشق فلفل قرمز، چیلی و هر نوع ادویه تند هستید بدانید که انتخاب درستی برای روز‌های گرم سال نیستند. چون ادویه‌های تند نه تنها باعث ایجاد اختلال در دستگاه گوارش می‌شوند، عطش‌آور بوده و تعریق را افزایش می‌دهند. یادتان باشد که بعد از مصرف مواد غذایی تند و پرادویه تعریقتان نیز بوی بد و تندی خواهد داشت.

چیپس و اسنک و رفقا
اگر دوست دارید حین تماشای تلویزیون و یا در گردش چیپس، اسنک، بیسکوییت، مینی پیتزا و ... میل کنید بدانید که این خوراکی‌ها برای اوج گرما مناسب نیستند. چون اغلب شور بوده و باعث عطش بیشتر می‌شوند. به جای این مواد غذایی بهتر است به سراغ میوه‌ها و سبزیجات تازه بروید. چون علاوه بر کم‌کالری بودن، آب بدنتان را فراهم کرده و بدنتان را خنک می‌کنند.

گوشت‌های چرب
گوشت گاو، گوسفند و به طور کلی گوشت‌های قرمز برای روز‌های گرم سال مناسب نیستند، چون حاوی چربی زیاد و آب بسیار کم هستند. گوشت‌های قرمز در مقایسه با گوشت‌های سفید حاوی چربی بیشتری بوده و دیرهضم هستند و دمای بدن را بالا می‌برند. برای روز‌های گرم سال از ماهی یا گوشت‌های سفید استفاده کنید. گوشت بوقلمون نیز بسیار زودهضم و مفید است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
نیم صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۱ تیر
لاوروف: آمریکا تسلیم فشار‌های اروپا درخصوص اوکراین می‌شود
توقف اروگوئه مقابل کیپ ورد
بیانیه گردان‌های القدس در سالگرد شهادت «حاج رمضان»
حمله تند ترامپ به نیویورک تایمز
مورینیو: بیرانوند باید در تیم‌های بزرگ اروپایی باشد
رژیم اشغالگر برای خروج از جنوب لبنان شرط گذاشت!
طارمی: بدشانس بودیم؛ تا لحظه آخر تلاش می‌کنیم
رئیس مجلس پس از بازی ایران با بلژیک: اینگونه از سرزمین مان دفاع می‌کنیم
بدبینی به مذاکرات به علت بدعهدی آمریکایی ها همچنان وجود دارد
تمجید کورتوا از بیرانوند
لوکاکو: ناامیدکننده بودیم
آلمان، ترامپ را مقصر بسته شدن تنگه هرمز می‌داند
ادعای زلنسکی درباره افزایش برد پهپادهای اوکراینی
بیرانوند: تمرکز بیشتری داشتیم بلژیک را می‌بردیم
گارسیا: در خط حمله کارایی نداشتیم
بقائی: نشست سوئیس، متمرکز بر مطالبه اجرای تعهدات طرف مقابل است
حدیث بدرقه در جوار مزار شهیدان به روایت نشست
انفجار راس لفان قطر زخمی داشت
قلعه‌نویی: هر دو تیم توان بُردن بازی را داشتند؛ از تعویضی ها راضی نیستم
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
مذاکرات چهارجانبه ایران، آمریکا، قطر و پاکستان
ونس: پیشرفت بزرگی در رابطه با ایران انجام شده است
قرعه‌کشی ایران‌خودرو امروز برگزار می‌شود
واریز حقوق بازنشستگان تا پایان امروز تکمیل می‌شود
مودیان نگران نباشند؛ مهلت ارایه اظهارنامه‌های مالیاتی تمدید خواهد شد
رسانه عبری: اسرائیل بار دیگر تسلیم شروط ایران شد
نشست وزیران خارجه مصر، ترکیه، عربستان و پاکستان در قاهره
تقویم و اوقات شرعی یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۵ به افق قم
تساوی ایران مقابل بلژیک؛ صعود یوزها به صدر جدول
علت حادثه مسمومیت غذایی تعدادی از شهروندان در شهرستان رامیان استان گلستان
امشب؛ تقابل یوز‌های ایران با بلژیک
نرخ طلا، سکه و نقره در بازار مشهد / یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۵
۸ شهید و زخمی در حمله صهیونیست‌ها به لبنان
خودکفایی ۸۵ درصدی در تامین امنیت غذایی کشور
انتشار گسترده اطلاعیه ایران درباره بسته شدن تنگه هرمز در رسانه‌های انگلیس
قطعی سامانه اینترنتی برخی بانک‌ها و بلوکه شدن پول مردم  (۲۷ نظر)
فرمانده قرارگاه خاتم‌: شهید پاکپور معمار تحولات عملیاتی بود  (۱۶ نظر)
یارانه خرداد ماه دهک‌های چهارم تا نهم واریز شد  (۶ نظر)
پرواز پراید بر فراز بام یک منزل مسکونی  (۴ نظر)
قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء: تنگه هرمز بسته خواهد شد  (۳ نظر)
نتایج وام ۷۵ میلیون تومانی بازنشستگان کشوری اعلام شد  (۲ نظر)
کاهش اندک قیمت ۳ محصول ایران‌خودرو با اصلاحات وزارت صمت  (۲ نظر)
واریز حقوق خرداد بازنشستگان کشوری آغاز شد  (۲ نظر)
واکنش بقایی به نفاق و ریاکاری وزیر خارجه فرانسه  (۱ نظر)
مذاکرات آینده به معنای پذیرش نظر دشمن نخواهد بود  (۱ نظر)
مراسم شیرخوارگان حسینی (ع) ماه محرم ۱۴۰۵ _ استان‌ها ۳  (۱ نظر)
ابوترابی‌فرد: هیئت حاکمه آمریکا به هیچ‌وجه قابل اعتماد نیست  (۱ نظر)
ترخیص مواد اولیه تولید داروی دیابتی با ورود دادستانی تهران  (۱ نظر)
عمارت کلاه‌فرنگی باغشمال میعادگاه فرهنگی مردم تبریز می‌شود  (۱ نظر)
ورود هیئت مذاکره کننده ایران به سوئیس  (۱ نظر)