• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۴۱۱۴۵۷۰
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۵
خوزستان » اجتماعی

کمبود ۵۰ درصدی پرستار

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز: هشت تخت به یک پرستار داده می‌شود و در این شرایط، کیفیت کار کاهش می‌یابد.

کمبود پرستار در خوزستان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان خوزستان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اعلام اینکه ۵۰ درصد ردیف‌ های تشکیلاتی این دانشگاه خالی است، گفت: در ICU‌ها هر تخت باید یک تا دو پرستار داشته باشد، اما گاه چهار تا هشت تخت به یک پرستار داده می‌شود و در این شرایط، کیفیت کار کاهش می‌یابد.

دکتر محمدحسین سرمست در خصوص وضعیت آلودگی هوا، اظهار کرد: ۱۴ نوع آلاینده داریم که یکی از آن‌ها ریزگرد‌ها است و همه این آلاینده‌ها صدمه می‌زنند.

وی با اشاره به تداوم آلودگی هوا در خوزستان افزود: با تعطیلی مشکلی حل نمی‌شود؛ فعالیت‌ها کاهش می‌یابد و آلودگی‌ها موقتا کاهش می‌یابد، اما باید فکر اساسی شود. باید ببینیم نقص کجاست و نقص را برطرف کنیم. به طور مثال در دراز مدت در مورد افزایش کیفیت بنزین، خودرو‌های دودزا و جا به جایی کارخانه‌های آلاینده کار شود.

کار خاموشی فلر‌ها از اهواز آغاز شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با تاکید بر لزوم خاموشی کامل فلر‌ها عنوان کرد: باید این کار از اهواز که مرکز استان است آغاز شود، زیرا در این شهر کارخانه‌هایی داریم که نمی‌توان آن‌ها را تعطیل کنیم که باید جا به جا شوند.

وی با اشاره به تاثیر آلودگی هوا بر سلامت در طولانی مدت تصریح کرد: در پی آلودگی هوا برخی از بیماری‌ها مانند آسم یا سرطان‌ها، در طولانی مدت بروز پیدا می‌کنند.

سرمست با اشاره به شرایط نامطلوب آلودگی هوا، گفت: اکنون تلاش می‌شود، اما تلاش‌ها کوتاه مدت و موقت هستند. به طور مثال فلر‌ها را خاموش کنند، اما مگر یک روز است که خاموش کنند در حالی که باید فلر‌ها کاملا خاموش شوند.

وی عنوان کرد: سعی می‌کنیم در مورد آلودگی هوا در حوزه پژوهشی و ارتباط با جهاد دانشگاهی خوزستان، کار مشترکی انجام شود تا از امکانات برای تشخیص به موقع و برنامه‌ریزی بلندمدت استفاده شود و محیط سالم‌تری برای زندگی داشته باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به وضعیت کمبود پزشک در شهر‌های شمال و شمال شرق خوزستان افزود: یک پزشک بعد از گذراندن دوره طرح، حق انتخاب دارد. جایی مثل دلی محمد حسین در اندیکا که می‌گویند دائم بدون پزشک می‌ماند، هر چند این گونه نیست که بدون پزشک باشند، زیرا پزشکان جا‌های دیگر آنجا را پوشش می‌دهند، اما این پوشش، صددرصدی نیست.

وی تاکید کرد: هیچ جا بدون پزشک نیست، اما مناطقی دچار کمبود می‌شوند، زیرا پزشک بعد از رفتن به این مناطق، موقتا آنجا می‌رود و زود برمی‌گردد و به دلیل مشکلات زیرساخت‌های شهری و برخوردها، دیگر حاضر به ماندن نمی‌شود. به عنوان مثال مدیر شبکه بهداشت و درمان اندیکا، در یک ماه ۱۲ پزشک به مناطق مختلف برده است.

سرمست گفت: نبود زیرساخت‌های شهری، مسائل فرهنگی و برخورد‌های مردم با پزشکان، منجر به این می‌شود که پزشک حاضر نباشد به آن منطقه برود. از سوی دیگر همه فکر می‌کنند خارج رفتن مهم است. از طرف دیگر به دلیل تورم، بیشتر پزشکان و داروسازان به سمت کار‌های پول درآر رفته‌اند و در حال فعالیت در حوزه‌هایی مانند جراحی‌های زیبایی یا ساخت ویتامین‌ها به جای دارو هستند.

وی با اعلام اینکه در پی برخورد‌های مردم، برخی شهر‌ها در بلک لیست پزشکان قرار می‌گیرند، گفت: در برخی مناطق، رفتار‌ها و برخورد‌های مردم مشکلی ندارد و پزشکان به مدت ۱۰ تا ۱۵ سال در این شهر‌ها فعالیت می‌کنند، اما در یک مورد مثلا سال گذشته چند مورد حمله به پزشک در یکی از شهرستان‌های خوزستان رخ داد و در پی آن، اکنون پزشک ندارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز عنوان کرد: آنچه در این زمینه در حوزه کار دانشگاه علوم پزشکی است این است که زیرساخت‌های مرتبط با پزشکان را فراهم و مطالبات را به روز پرداخت کنیم و اکنون پرداخت مطالبات نسبت به دو سال قبل بسیار به روزتر است.

وی با تاکید بر لزوم حفظ آرامش و صبوری مردم در زمان مراجعه به مراکز درمانی بیان کرد: یکی از مشکلات ما این است که انتظارات مردم از سیستم بهداشت و درمان به صورت تصاعدی و آسانسوری بالا می‌رود، اما امکانات محدود است که این مسائل پزشکان را فراری می‌دهد. از سوی دیگر، جو ضد پزشک نیز در جامعه همه‌گیر و نهادینه شده است.

سرمست گفت: یکی دیگر از مشکلات پزشکان این است که هر چند از سال ۹۳ تاکنون قیمت تمام اجناس ۱۰ برابر شده است، اما در این سال‌ها هنوز تعرفه پزشکان حتی دو برابر هم نشده است؛ در نتیجه، کار کردن پزشکی که می‌خواهد درست‌کار باشد و زیرمیزی نگیرد، معنی ندارد.

وی تصریح کرد: امسال پیشنهاد داده شد که تعرفه پزشکان ۴۰ درصد افزایش یابد، اما احتمال دارد کمتر از این افزایش یابد که بسیار بد است، زیرا ما ضعیف‌تر می‌شویم و نمی‌توانیم خدمات بهتری ارائه دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: اکنون کار مهاجرت به پرستاران رسیده است و پرستاران باتجربه، می‌روند. جدیدا می‌آیند می‌گویند ما را به ICU بفرستید تا رزومه کار در ICU را داشته باشند. البته خیلی سخت است و برخی از آن‌ها برمی‌گردند. هر چند در خارج از کشور پرستاران را بدون هیچ پیش شرطی پذیرش می‌کنند، اما درباره پزشکان سخت می‌گیرند.

وی افزود: البته آن‌ها هم به نیروی کار نیاز دارند، زیرا جوانان‌شان تنبل شده‌اند و مجبور هستند نیروی کار از کشور‌های دیگر بگیرند. نیروی کار ارزان و باتجربه را می‌گیرند و درصدی از این روند هم ممکن است مبارزه منفی با ایران برای فرار مغز‌ها باشد.

سرمست در خصوص مطالبات پرستاران گفت: در ۱۵ سال اخیر، سیر توجه به پرستاران و رفاهیات‌شان رو به بهبودی بوده است. ارتقای بهره‌وری و تعرفه خدمات پرستاری در حال انجام است و بیشتر مشکل در حوزه پرستاری، در خصوص کمبود پرسنل است.

وی افزود: دو سال استخدام پرستار نداشتیم و مدت طرح برخی پرستاران تمام شده است و برخی نیز بازنشسته شده‌اند و این مساله موجب شده است که برای پر کردن شیفت‌ها، اضافه کار اجباری به پرسنل پرستاری داده شود و این شرایط، موجب نارضایتی شدید می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: پیگیری‌ها انجام شده است و ضریب تعداد پرستار به تخت از ۰.۵ به ۰.۷ رسیده است. صحبت شده است که اگر وزارت بهداشت مجوز استخدام صادر کند، سهم بیشتری به خوزستان اختصاص دهد، زیرا ۵۰ درصد ردیف‌های تشکیلاتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خالی است یعنی با ۵۰ درصد نیرو‌ها کار‌ها انجام می‌شود. به طور مثال در حال حاضر، بیمارستان امام (ره) اهواز ۵۰۰ پرستار کمبود دارد.

همه‌گیری جو ضد پزشک در جامعه، کمبود ۵۰ درصدی پرستار در خوزستان

سرمست گفت: ۵۰ درصد آمبولانس‌ها کامل اسقاط شدند و بعد تعمیر شدند. حدود ۱۲۰ آمبولانس از ۲۵۰ آمبولانس غیر فعال هستند و ماهانه حدود ۴ تا ۵ میلیارد تومان بابت تعمیر این حدود ۱۲۰ این آمبولانس هزینه می‌شود.

وی عنوان کرد: دولت در حال توجه به این موضوع است و مجوز خرید یک هزار آمبولانس را داده است و تامین ۵۰۰ آمبولانس از این تعداد در حال اجرایی شدن است؛ ۱۰۰ دستگاه تحویل گرفته شده است و در حال تجهیز هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
گارسیا: در خط حمله کارایی نداشتیم
بقائی: نشست سوئیس، متمرکز بر مطالبه اجرای تعهدات طرف مقابل است
حدیث بدرقه در جوار مزار شهیدان به روایت نشست
انفجار راس لفان قطر زخمی داشت
قلعه‌نویی: هر دو تیم توان بُردن بازی را داشتند؛ از تعویضی ها راضی نیستم
سرلشکر رضایی: آمریکا را پاسخگو می‌کنیم
هفته ۲۹ لیگ دسته یک؛ صعود نساجی به لیگ برتر
برنامه حرکت شناور‌های مسافربری و حمل خودرو کیش، دوشنبه اول تیر
برآورد جدید از هزینه هنگفت پنتاگون در جنگ با ایران
اعزام سه هزار زائر کردستانی به مراسم تشییع رهبر شهید / تأکید بر هم‌افزایی فرهنگی و وحدت ملی
بیرانوند بهترین بازیکن دیدار ایران مقابل بلژیک
نگهداری ۳۰۰ گونه گیاهی در باغ گیاه‌شناسی زاگرس لرستان
هشدار ترکیه درباره خرابکاری رژیم صهیونیستی در مذاکرات ایران و آمریکا
پزشکیان به شی جین پینگ «پنج گنج» هدیه داد
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۱ تیر ۱۴۰۵
اجرای ۲۷ طرح آبرسانی در شهرستان خدابنده
به نقض تفاهم‌نامه واکنش سنگین خواهیم داشت
پاسخ لرستانی ها جانفدا به عهدشکنی دشمن
تقویم و اوقات شرعی دو شنبه ۱ تیر ۱۴۰۵ به افق قم
مدیریت موفق آسیب‌های اجتماعی در جلفا
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
مذاکرات چهارجانبه ایران، آمریکا، قطر و پاکستان
ونس: پیشرفت بزرگی در رابطه با ایران انجام شده است
قرعه‌کشی ایران‌خودرو امروز برگزار می‌شود
واریز حقوق بازنشستگان تا پایان امروز تکمیل می‌شود
مودیان نگران نباشند؛ مهلت ارایه اظهارنامه‌های مالیاتی تمدید خواهد شد
رسانه عبری: اسرائیل بار دیگر تسلیم شروط ایران شد
تقویم و اوقات شرعی یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۵ به افق قم
نشست وزیران خارجه مصر، ترکیه، عربستان و پاکستان در قاهره
علت حادثه مسمومیت غذایی تعدادی از شهروندان در شهرستان رامیان استان گلستان
۸ شهید و زخمی در حمله صهیونیست‌ها به لبنان
خودکفایی ۸۵ درصدی در تامین امنیت غذایی کشور
امشب؛ تقابل یوز‌های ایران با بلژیک
انتشار گسترده اطلاعیه ایران درباره بسته شدن تنگه هرمز در رسانه‌های انگلیس
ورود هیئت مذاکره کننده ایران به سوئیس
تشریح برنامه دیدار‌های امروز هیئت مذاکره کننده ایران
قطعی سامانه اینترنتی برخی بانک‌ها و بلوکه شدن پول مردم  (۲۷ نظر)
فرمانده قرارگاه خاتم‌: شهید پاکپور معمار تحولات عملیاتی بود  (۱۴ نظر)
یارانه خرداد ماه دهک‌های چهارم تا نهم واریز شد  (۶ نظر)
پرواز پراید بر فراز بام یک منزل مسکونی  (۴ نظر)
قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء: تنگه هرمز بسته خواهد شد  (۳ نظر)
نتایج وام ۷۵ میلیون تومانی بازنشستگان کشوری اعلام شد  (۲ نظر)
کاهش اندک قیمت ۳ محصول ایران‌خودرو با اصلاحات وزارت صمت  (۲ نظر)
واریز حقوق خرداد بازنشستگان کشوری آغاز شد  (۲ نظر)
واکنش بقایی به نفاق و ریاکاری وزیر خارجه فرانسه  (۱ نظر)
مذاکرات آینده به معنای پذیرش نظر دشمن نخواهد بود  (۱ نظر)
مراسم شیرخوارگان حسینی (ع) ماه محرم ۱۴۰۵ _ استان‌ها ۳  (۱ نظر)
ابوترابی‌فرد: هیئت حاکمه آمریکا به هیچ‌وجه قابل اعتماد نیست  (۱ نظر)
ترخیص مواد اولیه تولید داروی دیابتی با ورود دادستانی تهران  (۱ نظر)
عمارت کلاه‌فرنگی باغشمال میعادگاه فرهنگی مردم تبریز می‌شود  (۱ نظر)
ورود هیئت مذاکره کننده ایران به سوئیس  (۱ نظر)