پخش زنده
امروز: -
معاون امور عمرانی استاندار خراسان شمالی گفت: همه دستگاههای اجرایی موظفند برای مدیریت منابع و جلوگیری از اضافه برداشت، حداکثر تا یک ماه آینده نسبت به نصب کنتورهای هوشمند اقدام کنند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی ، سید مجتبی علویمقدم در سومین جلسه شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه سازگاری با کمآبی استان، گفت: طبق مصوبه وزارت نیرو و به منظور تعادلبخشی به منابع آب زیرزمینی، همه دستگاههای اجرایی موظفند حداکثر تا یک ماه آینده نسبت به نصب کنتورهای هوشمند اقدام کنند.
وی با استناد به گزارشهای هواشناسی اظهار داشت: اگرچه از ابتدای سال جاری تاکنون ۹۹.۴ میلیمتر بارندگی داشتهایم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴۵.۵ درصد رشد نشان میدهد، اما بررسیها حاکی از آن است که استان در مقیاس کشوری در رتبه ۱۲ بارندگی قرار دارد و به سمت کمبارشی در حرکت است.
وی تصریح کرد: بر اساس گزارش آب منطقهای استان علیرغم بارندگیهای مناسب اخیر، در حال حاضر تنها ۲۴ درصد از حجم مخازن سدهای استان پر است.
علوی مقدم ادامه داد؛ این آمار نشان میدهد که همچنان با کمبود جدی منابع آبی روبهرو هستیم و مدیریت مصرف آب و اصلاح الگوی کشت برای کشاورزان یک ضرورت حیاتی و مستمر است.
معاون عمرانی استاندار با تأکید بر سیاستگذاریهای استانی در حوزه کشاورزی، اعلام کرد: کشت برنج در استان خارج از ضوابط و مقررات است و به هیچ عنوان نباید صورت گیرد.
وی هشدار داد که نباید در روند آبرسانی به بخشهای مختلف خللی ایجاد شود و در صورت مشاهده تخلف، فرمانداران باید پاسخگو باشند.
وی خاطرنشان کرد: جلوگیری از اضافه برداشت و مهار افت سطح آبهای زیرزمینی یک الزام قانونی است و استنکاف از اجرای این مصوبه، مغایرت با قوانین و مقررات محسوب میشود.
در پایان این جلسه، بر پیگیری دقیق مصوبات کارگروه و نظارت مستمر بر اجرای سیاستهای سازگاری با کمآبی در سراسر استان تأکید شد.