مصرف بهینه آب و برق فرهنگسازی شود
استاندار خراسان جنوبی بر فرهنگ سازی مصرف بهینه آب و برق، بهویژه در مناطق روستایی تأکید کرد و از دستگاههای اجرایی خواست برنامههای مدیریت مصرف را با جدیت دنبال کنند.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، استاندار در نشست ستاد مدیریت بحران استان، بر ضرورت مدیریت مصرف آب و انرژی در فصل تابستان، تأکید کرد و گفت: افتتاح نیروگاههای خورشیدی از اقدامات ارزشمند در مسیر توسعه انرژیهای پاک است و در این زمینه باید اطلاعرسانی گسترده شود.
هاشمی همچنین مقابله با آفات و ملخهای مهاجم را از اولویتهای استان برشمرد و خواستار بسیج امکانات دستگاههای اجرایی، دهیاریها و بهرهگیری از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان برای کنترل این تهدید شد.
وی تأمین دارو، سوخت، نان و سایر کالاهای مورد نیاز مردم را از مهمترین وظایف دستگاههای اجرایی دانست و بر نظارت مستمر بر بازار و جلوگیری از کمبودها و تخلفات تأکید کرد.
جانشین استاندار و ارشد مدیریت بحران استان نیز از انعقاد ۱۹ تفاهمنامه همکاری با بخش خصوصی و نهادهای مردمی خبر داد و گفت: در قالب قرارگاه «ایران من» ۱۴۰ موکب و ۵۲ ایستگاه صلواتی و جهادی برای خدمترسانی به مردم در سطح استان برپا شده است.
آخوندی افزود: استفاده از ظرفیتهای مردمی و مشارکت نهادهای غیردولتی، یکی از مهمترین راهبردهای مدیریت بحران در استان است و این همکاریها میتواند در شرایط خاص، نقش مؤثری در افزایش تابآوری و خدمترسانی به مردم ایفا کند.
مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی هم با تشریح اقدامات این شرکت برای مدیریت ناترازی گاز در زمستان پیش رو گفت: با تکمیل خط انتقال گاز ۳۶ اینچ «نهبندان به سربیشه»، خراسان جنوبی از لیست ۱۲ استان در معرض ناترازی گاز کشور خارج خواهد شد.
محمودی تکمیل خط انتقال ۳۶ اینچ نهبندان به سربیشه را طرحی حیاتی برای استان دانست و افزود: این طرح هماکنون اولویت نخست شرکت ملی گاز ایران است، که تاکنون ۶۵ کیلومتر از این خط انتقال اجرا و آماده تزریق گاز شده است.
وی در بخش دیگری از گزارش خود با تأکید بر ضرورت مدیریت مصرف انرژی در ادارات و صنایع، گفت: در راستای اجرای سیاستهای ابلاغی، هوشمندسازی سیستمهای گرمایشی ۴۴۰ دستگاه اجرایی استان مشابه طرحهای وزارت نیرو انجام شده است و در صورت فراتر رفتن دمای محیط از حد استاندارد در ایام زمستان، جریان گاز این اماکن بهطور خودکار قطع خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هم گفت: با اجرای طرحهای اضطراری، مشکل حاد در تامین آب شهرهای استان رفع شده و طرحهای جدید برای پایداری شبکه در حال اجراست.
توکلی افزود: در هفته گذشته به دلیل افزایش بیسابقه دما و افزایش ۳۰ درصدی مصرف آب در مرکز استان، ذخایر برخی مخازن به زیر ۲۵ درصد رسید که با اجرای فوری طرحهای جایگزین، وضعیت به پایداری نسبی بازگشته است.
وی با اشاره به پیگیریهای صورت گرفته برای تقویت توان تجهیزاتی این شرکت، گفت: هفت دستگاه الکتروپمپ جدید در مرحله ترخیص و تحویل به انبار شرکت است که در روزهای آینده برای تقویت ایستگاههای پمپاژ توزیع خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان افزود: همچنین برای دو شهر «دیهوک و عشقآباد» خرید دو دستگاه الکتروپمپ جدید در دستور کار است که با تسریع در مجوزهای کمیسیون ماده ۲، طی یک ماه آینده وارد مدار بهرهبرداری خواهند شد.
توکلی با بیان اینکه شهر طبس از وضعیت بحرانی خارج شده است، گفت: با ذخیرهسازی مناسب سدها و مدیریت شبکه، در حال حاضر در هیچیک از نقاط شهری استان مشکل خاصی وجود ندارد.
وی در پاسخ به گلایههای مردمی درباره قطعیهای مقطعی در برخی روستاها افزود: تیمهای عملیاتی بهصورت شبانهروزی در حال پایش شبکه هستند و با همکاری فرمانداران در ستاد مدیریت بحران شهرستانها، تمامی ظرفیتها از جمله استفاده از چاههای کشاورزی برای گذر از پیک مصرف در شرایط اضطراری بهکار گرفته شده است.
عابدانی، مدیر شرکت پخش فرآوردههای نفتی خراسان جنوبی هم با اشاره به وضعیت تأمین و ذخیرهسازی سوخت در استان گفت: در حال حاضر استان خراسان جنوبی در حوزه تأمین سوخت با مشکل خاصی مواجه نیست و فرآوردههای نفتی مورد نیاز استان از استانهای بندرعباس، کرمان، یزد و اصفهان تأمین و وارد استان میشود.
وی با اشاره به تأمین سوخت نیروگاههای گازی استان افزود: امسال برای نیروگاههای گازی استان سهمیه سوخت دریافت کردهایم که در چند سال گذشته انجام نشده بود و این سهمیه اکنون از خراسان رضوی در حال حمل است و بهتدریج تحویل نیروگاهها میشود.