پخش زنده
امروز: -
بانک مرکزی اندونزی در اقدامی غیرمنتظره و خارج از برنامه زمانبندی معمول، نرخ بهره پایه را ۲۵ واحد پایه افزایش داد و آن را به ۵.۵ درصد رساند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از کوالالامپور، این تصمیم در حالی اتخاذ شده است که ارزش روپیه اندونزی در ماههای اخیر با فشارهای شدیدی روبهرو شده و به پایینترین سطح تاریخی خود در برابر دلار آمریکا رسیده است.
بانک مرکزی اندونزی اعلام کرد کاهش ارزش پول ملی بیش از پیشبینیها بوده و افزایش نرخ بهره با هدف تثبیت بازار ارز، مهار نوسانات مالی و حفظ تورم در محدوده هدفگذاریشده صورت گرفته است.
روپیه اندونزی از ابتدای سال جاری میلادی حدود ۸ درصد از ارزش خود را از دست داده و پس از تشدید تنشها و جنگ در غرب آسیا نیز با افت بیشتری مواجه شده است. این موضوع روپیه را در زمره ضعیفترین ارزهای جهان در سال جاری قرار داده است.
پس از اعلام تصمیم بانک مرکزی، ارزش روپیه اندکی بهبود یافت، اما همچنان در نزدیکی پایینترین سطوح تاریخی خود قرار دارد. در هفتههای اخیر نیز این ارز شدیدترین افت خود از سال ۲۰۲۰ تاکنون را تجربه کرده است.
کارشناسان اقتصادی عوامل متعددی را در تضعیف روپیه مؤثر میدانند؛ از جمله برنامههای گسترده هزینهای دولت اندونزی، افزایش بودجه یارانه سوخت، نگرانیها درباره استقلال بانک مرکزی و برخی سیاستهای جدید صادراتی.