پخش زنده
امروز: -
ژاپن روز جمعه با موفقیت موشک نسل جدید «اچ-۳» را به فضا پرتاب کرد؛ مأموریتی که پس از شکست پرتاب قبلی این موشک در قرار دادن یک ماهواره موقعیتیاب در مدار، از اهمیت ویژهای برای برنامه فضایی این کشور برخوردار بود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از کوالالامپور؛ این موشک که به عنوان پرچمدار صنعت فضایی ژاپن شناخته میشود، از مرکز فضایی «تانهگاشیما» در جنوب ژاپن به فضا پرتاب شد و شش ماهواره کوچک را با خود حمل میکرد.
در میان ماهوارههای حملشده، ماهواره «اومیتسوبامه» متعلق به دانشگاه علوم توکیو قرار دارد که برای رصد زمین و سایر اهداف با استفاده از دوربینهای پیشرفته طراحی شده است. همچنین ماهواره «شیرایتو» متعلق به دانشگاه شیزوئوکا نیز با هدف آزمایش فناوری جمعآوری زبالههای فضایی به مدار ارسال شد.
موشک «اچ-۳» با هدف افزایش رقابتپذیری صنعت فضایی ژاپن در بازار جهانی طراحی شده و مقامهای ژاپنی امیدوارند این سامانه در آینده بتواند با موشک «فالکون ۹» شرکت اسپیسایکس رقابت کند.
سازمان فضایی ژاپن اعلام کرده است که در آینده قصد دارد تعداد پرتابهای موشک «اچ-۳» را به هشت مأموریت در سال افزایش دهد؛ اقدامی که میتواند جایگاه این کشور را در بازار جهانی خدمات پرتاب فضایی تقویت کند.