پخش زنده
امروز: -
مجلس دانمارک روز پنجشنبه با اعزام نیرو و تجهیزات به ماموریت چندملیتی در تنگه هرمز موافقت کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ تلویزیون DR گزارش داد که قانونگذاران دانمارکی موافقت کردند این کشور افسر، رهگیر و پهپادها را به ماموریت چندملیتی تحت رهبری انگلیس و فرانسه و همچنین عملیات دریایی اتحادیه اروپا بفرستد.
این ماموریت شامل ۱۰ پرسنل، قابلیت پهپادی و یک واحد رهگیر است. ممکن است که قابلیتهای سایبری نیز به این ماموریت اضافه شود.
هلند نیز روز جمعه (۲۹ خرداد) اعلام کرد که یک ناوچه خود را به سمت تنگه هرمز هدایت کرده است تا بتواند به یک ماموریت بینالمللی احتمالی در آنجا بپیوندد.
آلمان نیز روز پنجشنبه (۲۸ خرداد) اعلام کرد که دو کشتی را به دریای سرخ اعزام میکند تا برای یک مأموریت نظامی احتمالی در تنگه هرمز آماده باشد.
در خبری دیگر وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا پس از نشست منامه در بیانیه مشترک بر اهمیت بازگشایی تنگه هرمز تاکید، دریافت هرگونه عوارض، هزینه یا تلاش برای اعمال کنترل بر تنگه را رد و از اعلام عمان و سازمان بینالمللی دریانوردی درمورد آغاز طرح تخلیه بیش از ۱۱ هزار دریانورد سرگردان در منطقه استقبال کردند.
این در حالی است که سازمان بینالمللی دریانوردی اعلام کرد: در پی وقوع حادثه دریایی در نزدیکی عمان عملیات خارج کردن کشتیها از تنگه هرمز را موقتا متوقف کرده است.
نهاد مدیریت آبراهه خلیج فارس (PGSA) هم درباره پیامد تردد شناورها خارج از مسیر اعلام شده ایران هشدار داد.
براساس این پیام هشدار، هرگونه تردد از مسیرهای خارج از چارچوب تعیینشده PGSA، مشمول تضمین عبور ایمن نبوده و از پوشش بیمه و مسئولیتهای مرتبط برخوردار نخواهد بود.
در بخشی از این پیام هشدار آمده است؛ پیامد ناشی از تردد از مسیرهای غیرمجاز، برعهده مالک، بهرهبردار و فرمانده شناور خواهدبود.
وزیر امور خارجه کشورمان در پی تماس تلفنی با همتای عمانی خود از توافق دو طرف برای ادامه گفتوگوها درخصوص «تعیین چارچوب اداره آینده و خدمات دریایی در تنگه هرمز» خبر داد.
عراقچی تاکید کرد: ما برای پیشبرد این روند مصمم هستیم و این کار را با هماهنگی و در تبادل نظر با همسایگان خود به انجام خواهیم رساند.