پخش زنده
امروز: -
مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: کوچ بهاره عشایر استان همزمان با گرم شدن هوا از شرق استان گلستان به سوی مراتع و ییلاقات و دامنه کوههای استان آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی ؛ میثم وحیدی گفت: حدود هزار و ۷۰۰ خانوار عشایری استان کوچ بهاره خود را از مناطق کلاله و مراوه تپه در استان گلستان به سمت ییلاقات خراسان شمالی آغاز کردهاند.
وی افزود: امسال با توجه به بارشهای مناسب و وضعیت مطلوب مراتع، پیشبینی میشود حدود ۸۰ درصد دامها به صورت سنتی و پیاده در این مسیر طولانی همراه عشایر جابهجا شوند.
به گفته مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی؛ عشایر کوچرو مسیر حدود ۴۰۰ کیلومتری ایلراه را از گلستان تا آخرین ییلاقات استان در مناطق گلیل شیروان و فاروج طی خواهند کرد و در مناطق ییلاقی شهرستانهای بجنورد، شیروان، اسفراین و فاروج استقرار خواهند یافت.
وی با اشاره به اهمیت رعایت نکات ایمنی در زمان کوچ تاکید کرد: ضروری است عشایر از تردد شبانه در جادهها خودداری کرده و هماهنگی لازم را با پلیس راه داشته باشند تا از بروز حوادث احتمالی جلوگیری شود.
وحیدی همچنین توصیه کرد عشایر پیش از آغاز کوچ نسبت به واکسیناسیون دامها و بهرهمندی از بیمه دامی اقدام کنند.