
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ خبرگزاری «شهاب» فلسطین گزارش داد که تظاهرات در خیابانهای ضاحیه جنوبی بیروت در اعتراض به توافق چارچوب با رژیم صهیونیستی که مردم لبنان از آن به روند عادیسازی روابط با رژیم صهیونیستی یاد میکنند، آغاز شد.
براساس این گزارش، لبنانیها با برپایی این تظاهرات، توافق دولت لبنان با آمریکا و رژیم صهیونیستی را محکوم کردند. گزارش ها حاکی است جمعیت لبنانی های معترض به سمت مقر دولت در بیروت حرکت کردند و خود را به نزدیکی کاخ نخست وزیری رساندند.
ارتش لبنان با استقرار خودروهای زرهی و تجهیزات سنگین برای مقابله با اعتراضات وارد عمل شده است. نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضان به گاز اشک آور متوسل شدند.
این تظاهرات به دنبال آن روی میدهد که «حسن فضل الله» عضو فراکسیون وفاداری به مقاومت در مجلس لبنان ساعتی پیش گفت: مذاکرات مستقیم با دشمن اسرائیلی مغایر با ماده ۵۲ قانون اساسی لبنان است و کسی حق ندارد دشمنی با اسرائیل را ملغی کند.
حسن فضلالله، با هشدار درباره پیامدهای سیاسی و امنیتی آن، از دولت لبنان خواست از این مسیر بازگردد و تصمیمهای اتخاذ شده را لغو کند.
این مقام لبنانی بار دیگر مخالفت حزب الله با هرگونه مذاکره مستقیم با این رژیم را اعلام و تأکید کرد: این روند، امتیازدهی رایگان به رژیم صهیونیستی است که فقط به ویرانی لبنان خواهد انجامید.
پیشتر جوزف عون رئیس جمهور لبنان از آمریکا برای میزبانی این مذاکرات با رژیم صهیونیستی تشکر کرده بود. نخستوزیر لبنان نیز اعلام کرد که هدف از توافق چارچوبی، خروج نیروهای رژیم صهیونیستی از تمامی اراضی لبنان، بازگشت ساکنان و اعمال اقتدار دولت از طریق نیروهای مسلح رسمی است.
در همین حال احمد قبلان، مفتی جعفری لبنان این توافق را «بدون مشروعیت» دانست و تأکید کرد آنچه در پشت پرده واشنگتن جریان دارد، «فاجعهای ملی» برای لبنان است.
احمد قبلان هشدار داد این چارچوب، اختیارات و حاکمیت لبنان را تضعیف کرده و عملاً به ارتش رژیم صهیونیستی بر عملکرد ارتش لبنان و اراضی اشغالی این کشور قیمومیت میدهد.
قَبَلان همچنین دولت لبنان را متهم کرد که کلید حاکمیت کشور را به واشنگتن و تلآویو واگذار کرده و تصریح کرد این توافق به هیچ قیمتی اجرا نخواهد شد.
مخالفت ها پس از آن آغاز شد که هیئت مذاکرهکننده دولت لبنان در واشنگتن توافقی را با رژیم صهیونیستی به امضا رساند که به اشغالگران صهیونیست اجازه میدهد به اشغال جنوب لبنان برای مقابله با آنچه «تهدیدهای قریبالوقوع» نامیده میشود ادامه دهد و برای انجام عملیاتهای نظامی، آزادی عمل داشته باشد.
در همین حال، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز مدعی شد بر اساس توافق صورت گرفته نیروهای این رژیم دو نقطه از مناطق اشغالی به ارتش لبنان واگذار میکند، اما تا زمان خلع سلاح کامل حزب الله در منطقه موسوم به کمربند امنیتی در جنوب لبنان باقی خواهند ماند.
بنیامین نتانیاهو این توافق را دستاوردی بزرگ برای رژیم صهیونیستی خواند و گفت ارتش لبنان به صورت آزمایشی در دو منطقه جنوب این کشور مستقر خواهد شد. او همچنین ادعا کرد اجازه بازگشت مردم لبنان به این منطقه داده نخواهد شد. نتانیاهو همچنین مدعی شد توافق به دست آمده بر نبود نقش ایران و حزب الله در لبنان تاکید دارد.
پیشتر دبیرکل حزب الله لبنان در سخنانی با اشاره به ناکامی تجاوزگران در دستیابی به اهداف توسعهطلبانه خود، تاکید کرده بود، اسرائیل باید بدون قید و شرط خارج شود و هیچ تعهدی علیه حاکمیت لبنان پذیرفته نخواهد شد.